Magyar az, aki aktívan tesz valamit, bármit, akármit a magyarság megmaradásáért! Mindenki más csak valami más, bármit is állítson magáról..

Reklám

2012. 01. 13.

Ericsson gép

John Ericsson két olyan motort is szerkesztett, melyről ciklust neveztek el. Az első gépe ciklusát végül mégsem hozzá, hanem Bryton-hoz kötötték, így ma már a második gépének ciklusa viseli a nevét 1853-ból. Hasonlóan a stirling ciklushoz, ez is úgynevezett ideális ciklus, amelyeknek megegyezik a hatásfoka, de korláta is a Carnot-köfolyamattal. Erről a gépéről az tartják hogy a legnagyobb hatásfokú hőerőgép elrendezés, amit valaha kitaláltak. 
Állítólag Ericsson is feltalálta a regenerátort (elsőre csöves hőcserélőt), függetlenül Stirlingtől, de később, mint a Skót lelkész.
Egy ilyen gépet, egy 2000 tonnás, 260 lapátos hajóba szereltek be, de csak 73 órát üzemelhetett, mert a hajó elsüllyedt egy viharban New York-ban.. A 220kW-os motor 4hengeres volt, 6.5 fordulatott tett meg percenként, és az óriási 4,3m! átmérőjű hideg dugattyú tetejére a legenda szerint asztalt tett és azon vacsorázott, mégpedig menet közben. Nagyjából fele annyi szenet fogyasztott 24 óra alatt, mint a korabeli gőzgépek, mégis a tesztek alapján azt állapították meg, hogy lassította a hajót, mégsem volt sikeres. Ezért később már gőzgépet szereltek a helyére, majd legvégül vitorlássá alakították át.
A gép előnye a holttér minimalizálása, a hőbevitelt segítő felület megnövelése és leginkább az, hogy nagyobb nyomáskülönbséggel dolgozik, mint egy hasonló méretű Stirling motor, mivel működése közben túlnyomást állít elő, és így nagyobb a teljesítménye és hatásfoka is. (Nincs vákuum üzeme sem, amely kevésbé hatékony, helyette erősebb a nyomás ciklusa) Hátránya, hogy szelepek kellenek hozzá, hogy különböző méretűek a hideg és forró dugattyús hengerei, (meleg szélesebb cca.: 1/3-dal) de a legnagyobb technológiai kihívás, a magas hőfokon üzemelő dugattyúja.


Működése:
Kövessük végig a gáz útját. A dugattyú lefelé mozdul és beszívja a gép tetején a jobb felső sarokban lévő szelepen a levegőt a hideg oldalon. A dugattyú felfelé mozdul, és a baloldali szelepen keresztül a gáz bekerül a nyomáskamrába. Ide sűríti a gázt a gép. A tartály alján egy újabb szürke színnel jelöl csúszó szelep. Amikor a dugattyú az alsó pontból felfele kezd elmozdulni, ez a szelep kinyit a forró dugattyú alá, és a sűrített levegő benyomul a regenerátoron keresztül, ahol előmelegszik az előző ciklusban kifújt gáz eltárol hőjétől.
A szürke szelep felmozdul és lezárja a nyomástartályt.
A forró dugattyú alatt a gáz felmelegszik kitágul, a dugattyú felfelé mozdul és közben munkát végez.
( csak ebben a ciklusban végez munkát a gép, vákuum ciklus nincs).
Ezután a szürke szelep kinyit a kivezető cső felé. A dugattyú lefelé mozgásával kitolja a gázt a hengerből, miközben hőtartalmát átadja a regenerátornak.
Zárt ciklusúvá úgy lehetne tenni a gépet, hogy a kivezető csövet visszavezetjük a gép jobb felső sarkában lévő bevezető szelephez.
Ericsson ciklus:
1-2 sűrítés állandó hőmérsékleten (isothermal)
2-3 melegítés állandó nyomáson (isobar)
3-4 tágulás, a hőmérséklet állandó (isothermal) -munkát végez
4-1 a gáz eltávozása állandó nyomáson (isobar), közben a regenerátor hőt von el



















linkek:
kép a wikiről:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ericsson_cycle
http://www.odts.de/hot_air/ericsson/
http://www.eleg.hu/tiki/tiki-index.php? ... ssonCiklus
http://www.robertstirlingengine.com/principles.php
http://www.johnericsson.org/history.htm
http://www.manson-ericsson-hae.blogspot.hu

http://www.icrepq.com/icrepq'13/594-fula.pdf