Reklám

A gép története

Már 1699-től (!) vannak feljegyzések hőlégmotorról. 1807-ben Sir George Caley angol feltaláló is előállt egy tervével, de az igazi fordulópontra Robert Stirlingig kellett várni.

Ki volt ő?
Robert Stirling 1790 okt. 25-én született Skóciában Methven-ben, Perthshire megyében. Meghalt Galston-ban 1878 jún. 6-án. Nyolc testvére közül Ő volt a harmadik,. Egyik nagyapja (apai) cséplőgépeket gyártott, míg a másik gazdálkodó volt. Edinburgh-ba járt egyetemre, később teológiát tanult Glasgow-ban, majd lelkész lett. Feleségével Jean Rankin-nel hét gyermeket neveltek fel, akik közül négy vasúti mérnök lett!
Már 1884 előtt Fleeming Jenkin javasolta, hogy a zárt ciklusú hőerőgépeket nevezzék el Stirlingről, így kapta mai elnevezését ez a hőlégmotor.

Image

Stirling azért kezdett el hőlégmotorokkal  foglalkozni, mert az akkori gőzgépek rengeteg robbanásos balesetet okoztak. Egy hőlégmotorral ilyen nem történhetett, hiszen, ha lefogjuk a gépet, az semmilyen káros következménnyel nem jár. 1816-ban feltalált egy hatásfok növelő alkatrészt, a regenerálót. A gépét economizer-nek (gazdaságosnak, takarékosnak) keresztelte el (hiába, a Skót takarékosság! ). Később testvérével, James Stirlinggel fejlesztették a gépet tovább, és 1818-ban már az első gyakorlati gépük vizet szivattyúzott egy kőbányában. 
Ám a versenyt abban az időben mégis a gőzgépek nyerték. 
Sok helyen idézik azt a véleményt, hogy azért, mert a szerkezeti anyagok akkor még nem voltak megfelelőek, illetve azért, mert a Stirlinget nem helyezték nyomás alá.
Sokáig feledésbe merültek ezek a gépek, a "hatalmat" pedig a robbanómotoros eszközök vették át.
Azonban ahogy igény támadt az alternatív energiák kiaknázására, életre kelhetett egy több száz éves találmány nyomás alatt, új köntösben, modern technológiai megoldásokkal.

A reneszánsz 1934-ben kezdődik, amikor a Philips kereskedelmi és katonai rádióállomásokhoz keres halk energiaellátó rendszert.

http://www.teploysila.es/MOTORES%20STIRLING.htm

http://www.media.rmutt.ac.th/media/e-book/engineer/Automotive/Air%20Engines%20-%20The%20History,%20Science,%20and%20Reality%20of%20the%20Perfect%20Engine.pdf