Magyar az, aki aktívan tesz valamit, bármit, akármit a magyarság megmaradásáért! Mindenki más csak valami más, bármit is állítson magáról..

Reklám

2012. 01. 13.

Harwell -Thermomechanical Generator-TMG

A gépben a nyomásváltozásokat az okozza, hogy a munkadugattyú a hengert rezegteti, és  a benne lévő terelődugattyút ez dobja a hideg-meleg oldal között. A Harwell -féle gép tulajdonképpen egy profin megépített egy nagy Jumper, amit az Egyesült Királyság atomenergiai intézetének Harwell laborjában fejlesztett ki E. H. Cooke és Yarborough 1967-ben. Ez a 80 kilós gép 1500 Watt hőbevitel mellett 150W tengelyteljesítményt produkált, 2 bar héliummal töltötték fel, amit 2,5 évenként kellett némileg utántölteni és így folyamatosan több mint tíz éves üzemre is képes lehetett. A gépet azonban továbbfejlesztették, és napenergiás meghajtással a hatásfoka elérte a 30%-ot. 

"Table 3.2 also compares the results produced by the state space and simulation analyses in
terms of the net electrical power output. When the state space analysis is applied using the
simulated average cyclic heater and cooler temperatures and the simulated piston
displacement, the state space analyis and simulation agree within 7%, which, given the
isothermal assumption inherent in the state space analysis, is perhaps better than expected.
However, the fact that the prototype engine can achieve an efficiency of 30% at an input power
of just 800 W is very promising, since the data show that achieving a higher power handling
capacity can be readily realized by increasing the size of the engine that likely would not have a
major detrimental effect on the efficiency. Bearing in mind that the project target, as expressed
in the project proposal, was an output power level of 1-2 kW with an electrical efficiency greater
than 20% and a cogenerated efficiency greater than 60%, Table 3.2 shows an electrical
efficiency (equivalent to the technically more accurate brake efficiency) of 30% at 240W. Thus
scaling the engine up to 1 kW, a factor of about 4, would require doubling the size of the engine
in terms of the piston diameter, as the force applied to the alternator (and hence the rate of work
transfer) is proportional to the area. Thus, from Figure 3.7, a 1 kW engine can be expected to
have a piston diameter of 268 mm (about 11 in.) which is physically reasonable. Unfortunately,
there was insufficient time in the project to develop and optimize a larger simulation prototype.
However, the level of performance achieved is very competitive with a “state-of-the-art”
commercial photovoltaic panel, such as the recently announced SANYO HIT-N225A019 with a
rated output power of 225 W at a module efficiency of 17.8% (Sanyo, 2011)."





   Az eredeti gépnél a membrán, és a kiszorítót tartó rugók (membrán) között hűtővíz van.
 
Amatőr TMG (Barumman-nak több videója is van erről a gépéről, érdemes megnézni a Youtube csatornájában a többi videóját is)




Pdf a továbbfejlesztésről.
https://web.archive.org/web/20130319160820/http://environment.umn.edu/forms/project-pdfs/263.pdf
A fekete rész olvasható, ha bemásolod a google fordítójába...:) 


 Egy ötletem:





Forrás Wkipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermomechanical_generator