Reklám

2012. 01. 13.

Ringbom stirling


Ossian Ringbom alkotta meg ezt a típust 1905-ben. Lényegében egy free típusú gép, amelynek a munkadugattyúja lendkerékhez kötött, a terelődugattyúja pedig szabadon mozog, egy harmadik, jóval kisebb segéddugattyúnak köszönhetően.
Ez a motor tehát 3 dugattyúval rendelkezik: 1. kiszorító 2. munkadugattyú 3. A kiszorítót mozgató dugattyú, ami nincs bekötve forgattyús szerkezethez. tehát az free, vagyis szabadon rugózik egy puha rugón, esetleg palackba zárt gázrugón. A munkadugattyú jóval nagyobb felületű a kiszorítót mozgató free dugattyúnál, ezért ez az erősebb. A kiszorítót mozgató dugattyúnak csak akkora felületűnek kell lennie, hogy tudja mozgatni a kiszorítót.
Működése: Általában a kiszorító egy finom rugóval középállásba van állítva. A gépet melegítjük, a nyomás megnő, a dugattyúk kimozdulnak. A kiszorító dugattyúja eléri a felső holtppontját, míg a lendkerék tovább mozdítva a munkadugattyút, kissé megszívja a motort, lecsökkentve evvel a benti nyomást.
A csökkenő nyomás nem elegendő a kiszorító segéddugattyújának, hogy fent tudja tartani a kiszorítót és lefele mozdul. Ennek hatására egyre több levegő áramlik a hideg oldalra, így vákuum keletkezik. Ettől a vákuumtól a munkadugattyú is visszahúzódik, de a lendkerék tovább tolja lefelé és megnöveli a nyomást, ezáltal a kiszorító újra felfelé mozdul. Tehát a nagy mozgástartományú munkadugattyú által kiváltott nyomásváltások irányítják a segéddugattyút, s vele a kiszorítót. Csak a munkadugattyúval ellentétes oldalon melegítve működik!





A Ringbom-gép elméleti és gyakorlati P-V diagramja:








Egy tanulmány a Ringbom stirling gépről